• V košíku nejsou žádné produkty.

Nejčastější mýty o elektrokole, kterým rozhodně nevěřte

Elektrokola rozdělila milovníky cyklistiky na dva tábory. Jeden tábor je s nadšením opěvuje, druhá strana je předem odsoudila, aniž by s nimi měla zkušenost. Možná i proto vzniká kolem elektrokol řada mýtů a nepravd. Které jsou ty nejčastější a proč byste jim neměli věřit?

 

1. Elektrokolo je pro lenochy a seniory

Odpůrci e-biků tvrdí, že elektrokolo je podvod nebo že je pro lenochy a seniory. Hlavním důvodem, proč to řada lidí říká, je neznalost toho, jak elektrokolo funguje. Myslí si, že jezdí samo.

Elektrokolo ale není ani skútr, ani moped. Abyste někam dojeli, musíte šlapat. Ani se zapnutým motorem totiž e-bike bez šlapání nejede. A když motor vypnete, jedete na e-biku stejně jako na kole.

Mýtus, že je elektrokolo pro líné, také často šíří ti nejzdatnější jezdci, kteří na normálním kole ujedou i 100 km denně. Proto se tím nenechte odradit. Elektrokolo je pro všechny.

 

2. E-bike je neekologický a škodí přírodě

Často se setkáváme s námitkami, že elektrokolo ničí přírodu – jak emisemi, tak likvidací akumulátoru. Kolik je na tom pravdy?

Jízdou na elektrokole ve skutečnosti spotřebujete daleko méně energie než jízdou na mopedu nebo v autě. To má za následek méně výfukových plynů. Studie ECF (European Cyclist Federation) hovoří jasně. Množství CO2 na 1 ujetý kilometr jsou následující:

 

  • běžné kolo: 21 g
  • elektrokolo: 22 g
  • osobní automobil: 271 g
  • autobus: 898 g

 

Vysloužilý akumulátor je navíc plně recyklovatelný.

 

3. Akumulátor nic nevydrží a rychle se vybije

Možná jste se už setkali s tvrzením, že akumulátor nic nevydrží a brzy se vybije. Tak je k tomu ale jen v některých situacích – především při velmi nešetrném stylu jízdy.

Nejvíce baterii elektrokola vybíjí časté rozjíždění a prudká stoupání. Záleží ale také na spoustě dalších faktorů, třeba na zatížení elektrokola (hmotnosti jezdce) nebo na typu baterie.

Pokud však jedete šetrně, ujedete na elektrokole přibližně 100 kilometrů na jedno nabití. Možná i 150. Pokud vás zajímá, co všechno dojezd elektrokola ovlivňuje nebo jak si ho můžete spočítat, přečtěte si náš článek: Jak daleko dojedete na elektrokole?

 

4. Když mi dojde šťáva, jsem nahraný/á

Zaslechli jste, že se vám může vybít baterie, a kvůli tomu se nedostanete domů?

Nebojte, když vám dojde šťáva pět kilometrů před cílem, nemusíte stopovat u silnice, aby vás někdo odvezl. Jak už jsme psali, na elektrokole dojedete i bez motoru. Ve chvíli, kdy se baterie vybije, funguje elektrokolo úplně stejně jako klasické kolo.

Pokud se přesto chcete takové situaci raději vyhnout, přečtěte si náš článek o nabíjení elektrokol v přírodě, nebo si naplánujte výlet online.

 

5. Údržba elektrokola je složitější

Myslíte si, že je péče o elektrokolo příliš nákladná či složitá?

Pravda je, že údržba elektrokola se od údržby běžného bicyklu příliš neliší. Až na elektromotor a baterii jsou všechny ostatní díly shodné. V Česku navíc existuje dostatek autorizovaných servisů elektrokol, takže na údržbu nebudete sami. Ani ceny za kompletní každoroční servis se v zásadě neliší.

V zásadě byste měli jen:

 

  • chodit na pravidelné kontroly do servisu (stejně jako s běžným kolem)
  • kontrolovat pneumatiky (stejně jako u běžného kola)
  • mazat řetěz (stejně jako u běžného kola)
  • umývat mechanické součástky
  • pečovat o baterii – tím, že ji nebudete úplně vybíjet

 

6. Elektrokolo váží mnohem víc než klasické kolo

Možná jste se setkali s tvrzením, že elektrokolo váží mnohem víc než klasické kolo. Je to tak?

Pravda to je jen částečně. Samozřejmě elektromotor a akumulátor nejsou lehké jako peříčko, ale v průměru je kvůli nim elektrokolo těžší jen zhruba o 5 kg. Je to rozdíl, ale nijak drastický.

 

7. Na elektrokole nemůžu jet v dešti

Možná už i vás někdo odrazoval, že elektrokolo je omezující. Vždyť v něm kvůli elektřině nemůžete vyjet ven za deště. Zase mýtus. Elektrokola jsou na provoz v dešti stavěná.

Problém by nastal pouze ve chvíli, kdy by kolo bylo delší dobu ponořené pod vodou. Ani tak ale e-bike nezničíte. Jen motor vyřadíte z provozu do doby, než mechanismus vyschne.

Jediná komplikace spočívá v tom, že je lepší baterii po návratu nejdříve osušit a až pak nabíjet. Což byste ale nejspíš udělali s kterýmkoliv zařízením včetně mobilu.

 

8. Elektrokola jsou drahá – stejně jako jejich provoz

Jeden z nejčastějších mýtů zní: Elektrokola jsou bezdůvodně předražená. Je to tak?

Vždy bude záležet na tom, s čím cenu elektrokola srovnáváte. Pokud s běžnými jízdními koly, cena bude zákonitě o něco vyšší. A není divu: E-bike má na rozdíl od kola elektromotor, který má na cenu kola významný vliv. I tak je to ale jeden z levnějších dopravních prostředků s motorem.

Kvalitní elektrokolo pořídíte už od 30 tisíc korun a samotný provoz je pak levnější, než jste si možná mysleli. Jedno nabití akumulátoru vyjde zhruba na 2,80 Kč a jeden kilometr jízdy na cca 4 haléře.

 

9. Elektrokola jsou zastaralá, už když se prodávají

Setkali jste se s názorem, že je elektrokolo zastaralé, už když ho kupujete? To byste ale s nadsázkou mohli říct o každé technologii, včetně mobilů a počítačů.

Pokrok nezastavíte, ale rozhodně to není tak horké. Pokud cyklista investuje do kvalitního elektrokola s moderní technologií, má jistotu, že bude dlouho a skvěle sloužit.

 

Kam dál?

Váháte, jestli si elektrokolo pořídit? Podívejte se na 9 výhod a nevýhod, díky kterým se rozhodnete. Pokud už jste pro elektrokolo pevně rozhodnutí, ale nemůžete najít to pravé, přečtěte si, podle čeho vybrat elektrokolo přesně pro vás. Nebo se podívejte, podle čeho elektrokola vybíráme my.